Zeven tips om rugpijn te verlichten

Zeven tips om rugpijn te verlichten

Mensen met rugklachten komen veelvuldig voor. Het is vervelend als je met rugpijn te maken krijgt, maar gelukkig kun je er van alles aan doen om de pijn zoveel mogelijk te verlichten. Heb je last van je rug en wil je dit effectief tegengaan? Onderstaande 7 tips helpen je om rugpijn zoveel mogelijk te verlichten.

1. Voorkom een slechte slaaphouding

Een slechte slaaphouding kan rugklachten veroorzaken of verergeren. Als je vanwege rugpijn slecht kunt slapen, kan het helpen om een andere slaaphouding aan te nemen. Je kunt de druk op je rug verlichten door bijvoorbeeld eens op je zij te gaan slapen. Plaats een kussen je knieën voor het aannemen van de juiste positie. Houd je er niet van om op je zij te liggen, maar slaap je bij voorkeur op je rug? Leg dan een kussen onder je knieën.

2. Voorkom een slechte houding

Het aannemen van een slechte houding is ongezond voor je rug. Onderuitgezakt zitten op een bank of stoel is daarom geen optie. Ga rechtop zitten, ontspan je schouders en zorg ervoor dat je achterkant optimaal wordt ondersteund door een goede rugleuning.

3. Verlicht de pijn met pijnstillers of spierverslappers

Rugpijn is een zeurende pijn die vervelende consequenties heeft. Om de pijn enigszins te verlichten kun je pijnstillers of spierverslappers slikken. Paracetamol is bijvoorbeeld een goede pijnstiller. Als je gebruik wilt maken van spierverslappers, is het raadzaam om een afspraak in te plannen bij de huisarts. Niet iedereen reageert namelijk even goed op spierverslappers.

4. Versterk je rugspieren

Het versterken van je rugspieren kan blessures in de toekomst voorkomen. Om hiermee aan de slag te gaan, kun je een afspraak inplannen bij de fysiotherapeut. Je leert bijvoorbeeld hoe je het beste kunt bewegen, staan en zitten. Op de lange termijn kun je rugpijn daarmee optimaal voorkomen.

5. Blijf in beweging

Veel mensen met rugklachten proberen zo min mogelijk te bewegen. Dit is echter niet zo handig. Bedrust verergert namelijk rugpijn en dat is niet de bedoeling. Bewegen is juist heel effectief en zorgt ervoor dat rugpijn snel minder wordt. Wandelen, zwemmen of yoga kunnen daar uitstekend bij helpen.

6. Combineer met ijs en warmte

Kamp je met een ontsteking of rugblessure? Probeer ijs aan te leggen op de pijnlijke plekken. Doe dit wel in combinatie met een doek. Probeer dit een aantal dagen en stap daarna over naar een warmtebron, zoals een infrarood lamp of een warm bad. Dit zorgt ervoor dat je spieren ontspannen en soepel blijven.

7. Laat je masseren

Massage helpt goed tegen rugpijn en spierspanning. Je kunt hiervoor veelal terecht bij de fysiotherapeut. Het helpt je niet alleen om snel te herstellen na een blessure, maar kan ook ontstekingen in de spieren voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *